كــلايمــر ( بالابر نفربر ) جایگزین مطمئن داربست
دستگاه بالابر نفربر كه در ايران تحت نام كلايمر ( Climber ) بيشتر شهرت يافته است در واقع نوعي از تجهيزات دسترسي ( Access equipment ) به نماي ساختمان هاي بلندمرتبه ، سدها ، پلها ، سيلوها ، مخازن نفت و … بوده كه بمنظور تعمير و نگهداري ، نظافت ، نقاشي ، نصب كامپوزيت پنل و بطوركلي بازسازي و نماسازي ( Maintenance ) سازه هاي بلندمرتبه كه امكان دسترسي به آنها دشوار مي باشد طراحي مي گردد .
اين دستگاهها عمدتاً در دو گروه طراحي و ساخته مي شوند كه بشرح زير مي باشند :
1- سیستم کلایمر پرتابل : درواقع شامل بخشهايي مي باشند كه مي توان براحتي آنها را مونتاژ و در اسرع وقت نسبت به راه اندازي ماشين بالابر اقدام نموده و بطوردائم يا موقت در يك ساختمان از آن استفاده و پس از پايان كار کلایمر را جمع آوري و به انبار يا ساختمان ديگر هدايت كرد . اين تجهيزات شامل دو بخش اصلي مي باشند :
الف ـ سازه هاي روي بام حاوي سبد وزنه هاي تعادل ( Counter weight ) ـ ستون ، تير يا بازوي مربوط به نقاط آويز ـ خرك تعادل يا تكيه گاه ـ بكسلهاي ضدخيز و...
ب ـ پلت فرم يا سبدحمل نفرات حاوي : الكتروگيربكس مركب ( Hoist) ـ جعبه برق يا كنترل فرمان اصلي ـ ترمزهاي اضطراري يا Safety Brakes ـ كابل برق ـ سيم هاي بكسل كه از سازه هاي بام آويزان مي گردند و ساير ضمائم يا Accessories از قبيل : سيستم سنكرونيزور ( Anti tilt ) سيستم قطع برق در ارتفاع معين ( Top limit switch ) ـ سيستم اضافه بار ( over load ) ، كابل جمع كن ( winders ) و…
- طول بازو در سازه هاي روي بام و تعداد وزنه هاي لازم در قسمت نيروي مقاوم بستگي به ظرفيت نهايي دستگاه و مقدار باري دارد كه در قسمت نيروي محرك مورد بهره برداري قرارمي گيرد .
- نوع الكتروگيربكس و ظرفيت آن نيز متناسب با طول پلت فرم و تعداد نفراتي كه روي آن مشغول بكار مي گردند انتخاب مي گردد . معمولاً طول پلت فرم اين بالابر ها از 2 متر تا 24 متر متغير مي باشد و ظرفيت موتورها از 400 كيلوگرم تا 1000 كيلوگرم متفاوتند .
- نحوه محاسبه تعداد وزنه لازم در قسمت نيروي مقاوم و سازه هاي روي بام از قانون اهرمها تبعيتمي نمايد كه معمولاً فرمولاسيون زير بايد رعايت گردد :
طول بازوي محرك × نيروي محرك
____________________________ نيروي مقاوم ( تعداد وزنه ها ) = 3 ×
طول بازوي مقاوم
2- سیستم کلایمر Building maintenance units = BMU : در واقع بالابرهاي نفربر دائمي مي باشند كه براي آسمانخراش ها يا ساختمانهاي بسيار مرتفع طراحي و ساخته مي شوند و در واقع براي هر ساختمان بخصوص از شرايط و خصوصيات ويژه اي برخوردار مي باشند . اين نوع از دستگاه کلایمر (بالابرنفربر) علاوه بر حركت عمودي در ارتفاع ساختمان در سطح افق و همچنين در محور Z نيز قابلیت تحرك پذيري بصورت اتوماتيك دارند چنانكه با قرارگيري در بام يك آسمانخراش، پلت فرم يا سبد حمل نفرات را در نقاط و جهات مختلف آن سازه حركت مي دهند . انواع BMU عبارتند از :
الف ـ سيستم هاي کلایمر Mono Rail : كه در اين حالت دور تا دور كرنيش ساختمان ريل كشي مي گردد و كل پلت فرم با استفاده از سیستم Trolley بصورت برقي يا دستي در سطح افقي دور تا دور ساختمان حركت مي نمايد.
ريل كشي مي تواند روي نماي ساختمان با استفاده از دستكهاي ويژه بنام Wall Mounted Brackets يا بر روي كف بام با دستكهايي بنامRoof Mounted Boackets نصب گردند.
ب ـ سيستم هاي کلایمر ماشين روف Free Standing : در اين سيستمها (کلایمر ماشين روف) حركت افقي دستگاه توسط يك ماشين چرخداركه بر روي بام حركت مي نمايد تأمين مي شود و كل پلت فرم از بازوهاي نصب شده روي اين ماشين درسطح نما آويزان مي گردد.
پ ـ سيستم هاي کلایمر ماشين روف ريلي: كه در واقع تلفيقي از نوع ريل دار و ماشين روف مي باشند.
ت ـ سيستم هاي کلایمر تلسكوپيك: كه در واقع در يك نقطه مركزي روي بام نصب و بوم آنها بصورت تلسكوپيك عقب و جلو ، چپ و راست رفته و در انتهاي آن پلت فرم با تجهيزات مربوطه وصل مي باشد كه قابليت آويزان شدن در نقاط مختلف نما را پيدا مي كنند.
- در دنيا استفاده از داربست براي ساختمانهاي مرتفع تر از5 طبقه منسوخ بوده و خارج از اصول ايمني و استاندارد مي باشد.
- از آنجائيكه سيستم هاي كلايمر به حالت Suspension يا آويز مي باشند لذا كاركردن بر روي آنها در شرايطي كه سرعت باد بيش از 15 نات باشد توصيه نمي گردد.